Rutina a tlak, který vyvolávají různé termíny a závazky, jsou nejčastější příčinou vzniku negativních emocí při práci. Jsou to ale stresové situace, které jsou nedílnou součástí života. Jak je ovládat a neumožnit přitom vzniku konfliktním situacím?
Víkend bývá “darem z nebes“, který každého zachrání po týdnu tvrdého drilu. Nicméně všechno dobré končí mnohem rychleji, než to špatné, takže se rychle všichni vrací do každodenních povinností, které jsou spojeny s frustrací a stresem. Jít ale zpět k negativním emocím? Komu by se do toho chtělo? Navíc to není rozumné, protože to značí nedostatek profesionality a snížení efektivity práce.
Je potřeba si uvědomit, že emoce, pokud jsou správně používány, se mohou stát i dobrými spojenci. Nejen to, že ostatním sdělují, co člověk cítí, stejně tak okolí může předvídat jeho chování. A právě proto není dobré, aby emoce ovládaly jakoukoliv osobnost.
Jak se vypořádat s nežádoucími pocity při práci?
Nejjednodušší metodou je “počítat do deseti“, protože právě tak odvrátíte svoji pozornost od stresové situace a máte jistotu, že zbytečně nevydáváte energii tam, kde to za to ani nestojí. Za patnáct minut si na nepříjemnou situaci ani nevzpomenete a svoji mysl dostanete zpět do pozitivna, takže s vámi po zbytek dne nebudou “cloumat“ negativní emoce.
Další možností je, že “začnete přemýšlet jinak“. Znamená to, že například výtky od rozzlobeného zákazníka neberte jako útok na svoji osobu, ale jako jeho vlastní frustraci a vztek, který chce dát najevo celému světu. A vy? Vy jste se jen objevili v jeho “hledáčku“, protože stejně tak jako vy, tak to mohl “schytat“ i někdo z vašich kolegů.
Efektivnímu zvládnutí emocí v každodenním životě se lze naučit, vyžaduje to ale dlouhodobé pracování na své emoční inteligenci a pochopení svých vlastních pocitů. Jedině tak totiž nebudete dávat ostatním najevo svá slabá místa.