Co o nás říkají barvy? - Vitavera - Váš psycholog na telefonu!
Přejít na navigaci (přeskočit obsah)

vloženo 8.5. 2023Co o nás říkají barvy?

S barvami se setkáváme v mnoha formách a jevech. Používáme je a prostřednictvím nich také vyjadřujeme sami sebe. Barvy jsou naším zrakovým vjemem. Podle řady vědeckých studií mají prokazatelný vliv na lidskou psychiku. Ovlivňují naše pocity a náladu.

Stejné barvy může každý vidět jinak

To, jak barvy na člověka působí, se odráží v jejich vnímání. A to je velmi subjektivní. Každý vnímáme barvy odlišně a jejich vnímání závisí i na osobní zkušenosti, stylu a vkusu. Naše vnímání barev odráží působení více faktorů, jako například odstín barvy, v jakém světle barvy vnímáme (denní/umělé, ostré/tlumené,...) nebo jaká je naše momentální nálada, atd.

Mnohé studie ukazují, že ačkoli barvy mohou mít vliv na naši náladu, tak tento účinek bývá pouze dočasný, pokud se v působení této barvy dlouhodobě pohybujeme (například barva stěny v pokoji).

Lidé mají odlišné osobní preference různých barev. Na psychiku každého z nás mohou mít jednotlivé barvy různý vliv. Je také potřeba zdůraznit, že je většinou vnímáme v kontextu s jejich okolím, respektive s tím, čeho se týkají. Jisté obecné významy jednotlivých barev však přesto existují.

Určitá barva může být pro někoho příjemná, pro druhého nikoli. Barvy však mají ale i určité univerzální efekty, jimiž na každého působí podobně. Například červená barva a její různé odstíny nám signalizují nebezpečí, vnímáme je jako varovné, upozorňující. Na druhou stranu mohou být významy barev rozdílné napříč kulturami. Jako příklad můžeme uvést bílou barvu převažující u šatů nevěsty nejen u nás, ale i v řadě jiných zemí. Naproti tomu třeba v Číně je bílá barva barvou smutku.

PSYCHOLOGICKÁ POMOC NA TELEFONU - NONSTOP A ZCELA DISKRÉTNÍ! Volejte 900 70 10 20*

Barvy mohou být zrcadlem osobnosti

Barvy stále zůstávají významným diagnostickým vodítkem při hodnocení osobnosti člověka. Jednou z metod, která posuzuje osobnost člověka podle vnímání barev, je tzv. Lüscherův test. Tato metoda vyhodnocuje, jaké barvy zkoumaný člověk preferuje a jaké odmítá a pomáhá zjistit, jak je na tom daná osoba emočně, jaké má potřeby, co jí motivuje apod. Na základě toho pak lze odhadovat, jak se zkoumaná osoba bude v určitých situacích chovat. Základními barvami v tomto testu jsou červená, žlutá, modrá, zelená, hnědá, šedá, fialová a černá.

- červená barva symbolizuje sílu, potřebu prosadit se a vítězit. Tuto barvu upřednostňují lidé rázní, kteří rádi žijí naplno. Červená barva je také spojována s pocity lásky a tepla. Je ale rovněž barvou emoce opačného rázu - hněvu a agrese.

- žlutá barva charakterizuje spontánnost a nekonfliktnost. Může však evokovat také pocity frustrace a hněvu.

- modrá barva poukazuje na empatii, emocionální vyrovnanost a vnitřní harmonii. Tato barva reprezentuje uspořádanost a systematičnost, rovněž ale lhostejnost a odstup. Je to barva, která podněcuje k produktivitě a nejméně ze všech barev podněcuje k chuti k jídlu.

- zelená barva reprezentuje pocit jistoty, ale také houževnatost a vytrvalost, touhu po změně. Je barvou klidu, pokoje, odpočinku, rozjímání.

- šedá je neutrální barva, nevzbuzuje ani klid, ani expanzivnost. Její preference může být známkou neangažovanosti a nedostatku životního či pracovního nasazení.

- fialovou barvu volí citlivější lidé, někdy však může signalizovat emocionální nevyzrálost a rozkolísanost.

- milovníkům hnědé barvy jsou přisuzovány vlastnosti jako potřeba jistoty či touha usadit se. Tato barva evokuje pocity síly a spolehlivosti. Může navozovat pocit tepla, pohody a bezpečí.

- černou barvu volí ti, kdo mají potřebu vše negovat, není jim cizí protestní postoj či touha nebýt vidět. Tato barva je spojována s neštěstím, ale rovněž třeba se sofistikovaností, formalitou či sexualitou.

Tato metoda se používá jako doplněk dalších metod zkoumajících osobnost člověka. Sama o sobě samozřejmě nemá dostatečnou vypovídající schopnost. Jde však o mezinárodně uznávanou metodu, která má za sebou řadu zkušeností a je lety prověřená.

Každý máme nějakou oblíbenou barvu. Ta v nás něco vzbuzuje, případně nás třeba dokáže dokonce uklidnit. Posuzování vlastností podle toho, jaké preferujeme barvy se možná může zdát pochybné a zavádějící. Jisté základní osobnostní rysy však určitě barvy odrážet mohou. Osobnost člověka sice neodhalí v plné míře, ale třeba nám umožní zjistit o sobě něco nového.

Další články

Co s námi dělají média?vloženo 14. 2. 2022

Co s námi dělají média?

Média nás dnes obklopují téměř na každém kroku. Vliv médií na psychiku je značný a moderní média samozřejmě ovlivňují hlavně dospívající a děti.

Média na nás působí ať chceme nebo ne, a jejich vliv může být záměrný.

Příliš vysoké sebevědomí – sázka na jednu kartuvloženo 7. 2. 2022

Příliš vysoké sebevědomí – sázka na jednu kartu

Příliš silné sebevědomí je jako příliš silná káva. Krásně voní a přitahuje pozornost. Když okusíte, skoro vás porazí. Příchuť je nepříjemně hořká a po chvíli už ani nechutná.

Pokud chceme zůstat lidmi, musíme si dovolit být zranitelní.

Konflikty generací X, Y a Zvloženo 31. 1. 2022

Konflikty generací X, Y a Z

O generaci X a Y už toho bylo napsáno spoustu. Víte ale, že existuje i generace Z? A že nejdepresivnější Y má nejlepší možnost najít si práci?

Nezapomínejme, že každá z generací má své vlastní problémy.

Složit hořký slibvloženo 24. 1. 2022

Složit hořký slib

K tomu nás muže vyzývá jedna televizní reklama na nejmenovaný alkoholický nápoj. Nabádá nás k „nevyměknutí“, aby se „svět chlapů nezhroutil“.

Co to ale má znamenat v dnešní genderově chaotické době? Co vlastně dnes znamená být mužem?

|<< < 8 | 9 | 10 | 11 | 12 > >>|

Základní navigace

Přejít na obsah (přeskočit nahoru)


obchodní podmínky zpracování osobních údajů zpracování cookies mobilní verze  spolupracujte s námi  vaše názory a připomínky